مراحل رشد و نمو میوه خرما

مراحل رشد و نمو میوه خرما

هر میوه‌ای از زمان گل‌دهی و تبدیل شدن به میوه تا زمان رسیدن کامل آن مراحل رشدی را طی می‌کند.

برخی از میوه‌ها در فرآیند نارس بودن و قبل از رسیدن کامل هم قابل‌مصرف هستند و برخی تا زمان رسیده‌شدن قابلیت مصرف ندارند.

خرما نیز از زمان گرده‌افشانی و تلقیح تا رسیده شدن مراحلی را پشت سر می‌گذارد که در مناطق مختلف کشور اسامی و اصطلاحاتی را برای آن در نظر گرفته‌اند تا بتوانند مراحل رشد این میوه را از هم مجزا کنند که در این مطلب شما همراهان عزیز گلارو را با مراحل رشد خرما و این اصطلاحات در ادامه آشنا خواهیم کرد.

مراحل رشد و نمو میوه خرما، عبارت‌اند از:

1- حبابوک (پهک)

میوه کوچک اولیه که بعد از گرده افشانی خرما حاصل می‌شود. این مرحله با توجه به ارقام نخل، معمولاً یک تا سه هفته به طول می‌انجامد و میوه سبزرنگ است.

2- کیمری

با رشد میوه کم‌کم‌رنگ آن به سبز کم‌رنگ تغییر می‌کند. این مرحله که طولانی‌ترین دوره رشد میوه خرما است حدود دو ماه به طول می‌انجامد و وزن و حجم میوه به‌تدریج افزایش می‌یابد.

مراحل رشد خرما

3- خلال (خارک)

زمانی‌که در میوه تغییر رنگ از سبز به زرد مشاهده شد؛ یعنی به این مرحله رسیده‌ایم.

در این مرحله سرعت رشد به‌تدریج کاهش‌یافته و رطوبت میوه نیز اندکی کاسته می‌شود. با تکامل این مرحله، میزان قند میوه نیز افزایش‌یافته و از گس بودن و نامطلوب بودن میوه کاسته می‌شود.

4- رطب

مهم‌ترین تغییرات در رنگ، پوست، گوشت (بافت) و طعم میوه در این مرحله دیده می‌شود. رنگ میوه به‌تدریج تیره‌تر شده و به سمت قهوه‌ای یا نزدیک به سیاه تغییر می‌کند.

بافت میوه نرم‌تر می‌شود و با کاهش رطوبت میوه و تانن موجود در بافت میوه کم‌کم طعم شیرین ظاهر می‌شود و میوه قابلیت خوردن را پیدا می‌کند.

5- تمر (خرما)

در این مرحله میوه رطوبت قابل‌ملاحظه‌ای از دست می‌دهد و به دنبال آن شیرینی میوه بیشتر و حجم گوشت آن کاهش می‌یابد؛ به‌همین‌دلیل چین‌وچروک‌هایی معمولاً روی پوست ظاهر می‌شود.

میوه در این وضعیت نسبت به مرحله قبل بافت سفت‌تری پیدا می‌کند و قابلیت سهولت نگهداری و ماندگاری بیشتری را نیز دارد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.